Vacanță în Delta Dunării

Nu mai fusesem niciodată în Delta Dunării.
Luasem in calcul această destinație de câteva ori dar ne-am gândit că ar fi mai dificil pentru mine sa urc într-o barcă, așa că am renunțat.
În această primăvară însă când persoane dragi ne-au întrebat dacă mergem cu ele in Delta, asigurându-ne că voi putea vedea și eu nuferii, pelicanii și celelalte frumuseți ale Deltei, nu am stat prea mult pe gânduri.
Astfel într-o zi de vineri, iata-ne, cazați într-o pensiune din Murighiol, parte a unui grup de 22 de persoane, toate celelalte persoane fiind din București.

Murighiol

Murighiol, alături de satele Colina, Dunavățu de Jos, Dunavățu de Sus, Plopul, Sarinasuf și Uzlina formează comuna Murighiol, situată în județul Tulcea, Dobrogea.
Numele este de origine turcă și înseamnă lacul violet, probabil datorită reflexelor pe care le capătă uneori apele lacului din apropierea satului.
Pentru prima dată localitatea Murighiol este menționată în registrele turcești din anul 1543, cu numele de Mor-Kasim. Mai târziu, apare în documente turcești, între anii 1864-1877, cu forma de Mori-gol.
Actualul teritoriu s-a întemeiat de la jumătatea secolului al XIX-lea, de tătarii care au venit din Crimeea. Aici, ei au găsit un pământ bun de cultură, fără însă a fi nevoie să plătescă dări statului otoman.
După războiul de independență, ucrainenii au invadat satele comunei Murighiol. Localitatea Murighiol este de altfel unul dintre locurile unde se păstrează obiceiuri turcești și ucrainiene.
Murighiol este un sat curat, cu foarte multe pensiuni acoperite cu stuf. Culorile predominante ale caselor și gardurilor sunt albastru, alb și verde.
În fiecare seara turiști sau localnici ies să se plimbe pe faleza lacului Murighiol pentru a admira lebedele ce plutesc grațioase pe suprafața lacului.

Plimbare in Delta.

Nuferi

În a două zi a sejurului, gazda noastră a organizat o plimbare cu barca prin Deltă.
A aranjat ca să tragă barca la debarcader, lângă o bordură și să ajungem cu mașina cât mai aproape de apa pentru a-mi facilita accesul în barcă.
Astfel timp de aproape trei ore, ne-am lăsat purtați de barca domnului Vali prin sate în care ulițele sunt înlocuite de ape și pe întinderi nesfârșite de apă în care își au domiciliu multe specii de păsări și flori pe care le văzusem până atunci doar la televizor: pelicani, egrete, celebrii cormorani și minunății nuferi albi și galbeni ce parca așteptau într-o liniște desăvârșită să-și copleșească vizitatorii cu gingășia lor.

Pelican , Delta Dunarii

Auzim des vorbindu-se in media despre necesitatea protecției biodiversității Deltel Dunării, vedem imagini cu nuferi și mult stuf, cu pelicani și lebede dar senzația trăită acolo în mijlocul apelor este unica.
Înainte de a merge în această mică vacanță, cineva mi-a povestit că o rudă a dat peste un barcagiu beat care și-a răsturnat pasagerii la un viraj mai strâns.
Noi ne-am simțit tot timpul în siguranță cu domnul Vali care a făcut ce a ținut de dumnealui pentru a ne bucura de frumusețea acestei zone unice: ne-a dat explicații despre păsările și flora Deltei, a adaptat viteza bărcii astfel încât toți cei prezenți să poate face fotografii sau filma după pofta inimii.

Muzeul de Artă Populară „Casa Satului” Dunăvaț

Muzeul Lipovenesc, Dunovat

Și dacă tot am ajuns în Murighiol am încercat să cunoaștem cât mai bine acest loc, vizitându-i obiectivele reprezentative.
Într-o școală, din Dunavățul de Sus, ce a fost închisă din cauza numărului mic de copii din localitate, o fostă învățătoare a adunat fotografii, cărți și reviste, costume populare, obiecte din gospodărie ce reflectă diversitatea culturală și trecutul aceste localități.

Patrimoniul Muzeului de Arta Populara ,,Casa Satului,, Dunavaț prezintă, prin diversitatea colectiilor, un model cultural de conviețuire etnică dintre români, ucraineni, ruși-lipoveni, turci, tătari, etc.
Interiorul fiecarei camere este amenajat distinct, cu aspectele traditionale specifice fiecarei etnii conlocuitoare din satele comunei Murighiol.

Muzeul Lipovenesc, Dunovat

Vizitatorii pot admira ,,casa ucraineană,, sau ,,casa românească,, ori ,,casa turco-tătarâ,, etc. Fiecare încăpere este amenajată în stil tradițional, cu obiecte autentice donate de cetățenii comunei.
Aici pot fi admirate imagini cu biserici vechi din Delta Dunarii ori cu mănăstirile aflate în comuna Murighiol ( Mănastirea Halmyris Dunavațul de Sus sau Schitul Sf. Prooroc Ilie – Dunavațul de Jos).
Doamna învățătoare este foarte bucuroasă de câte ori un turist îi trece pragul și povestește cu drag întâmplări din trecutul oamenilor printre care a trăit sau auzite de la aceștia.

Mănăstirea Halmirys

La întoarcere de la Muzeul Lipovenesc trecând pe lângă Mănăstirea Halmyrus, ne-am oprit să-i trecem pragul.
Din păcate, la acea oră (13.00-13.30) biserica era închisă.
Era deschis doar un paraclis unde se aflau moaște ale Sfinților Epictet, Ariston și Nectarie.
Cu excepția, unui călugăr ce a deschis o ușă laterală a paraclisului, ne-a privit câteva secunde și a dispărut înapoi, mănăstirea părea pustie.
Nici o mișcare nu tulbura liniștea acelei după-amieze de duminică.
Deși lângă mănăstire se afla și Cetatea Halmyrus, noi nu ne-am mai abătut și acolo, bănuind că pentru mine accesul ar fi fost mai dificil.

Gastronomie

Cât am stat in Murighiol mâncarea de bază a fost peștele.
Am mâncat cea mai bună scrumbie friptă, un platou pescăresc delicios și o cremă de usturoi cum n-am mai întâlnit nicăieri dar și feluri cu pește ce nu m-au atras prea mult.
Toate au fost gătite de gazdele noastre, de la pensiunea Casa cu Flori.

Casa cu Flori, Murighiol

Mi s-a părut foarte interesant să văd cum se gătesc și servesc preparatele din pește în această zonă recunoscută pentru acestea.
Spre exemplu, până acum nu știam că peștele din ciorbă se servește cu legumele iar zeama separat.

Muzeul Satului Pescăresc din Tulcea

Muzeul Pescaresc , Tulcea

La plecare din Murighiol ne-am oprit la Muzeul Satului Pescăresc, situat la intrarea in Tulcea.
Conceput ca un Muzeu etnografic în aer liber, satul este alcătuit din gospodării tradiționale, acoperite cu stuf, colorate în alb, verde și albastru, două mori de vânt și o bisericuță, toate răspândite pe o suprafață de 3 hectare, propunându-și o reinterpretare în miniatură a Deltei Dunării.

Trei alei pietruite șerpuiesc pe un deal, reprezentând brațele Dunării, Chilia, Sultina și Sfântul Gheorghe și îi conduc pe turiști printre casele așezate în ordinea localităților pescărești reprezentative, existente în realitate pe harta României.
Priveliștea ce se descoperă privirii din perimetru muzeului este captivantă.
Muzeul Satului Pescăresc este greu accesibil celor cu o dizabilitate locomotorie. Aleile sunt în pantă iar treptele căsuțelor sunt destul de înalte. În plus, este destul de dificil de pășit pe pietrișul ascuțit de pe alei.

Muzeul Pescaresc , Tulcea

Concluzie

Dacă nu ați fost încă în Delta Dunării, vă recomand să o vizitați!
Este o zonă unică ce te cucerește iremediabil.