Impresii din Iași

Primele impresii din Iași

Fusesem o singura dată în Iași, prin clasa a lll-a, pe perioada unei tabere la Strunga-Iași, iar timpul ștersese toate amintirile despre orașul considerat unul dintre cele mai frumoase din România, astfel că eram nerăbdătoare să îl descopăr.
Nu era o simplă plimbare de plăcere ci grupul DizAbil.Eu, pe care îl coordonez, fusese invitat la un Târg de Inițiativă Civica .
Prima impresie nu a fost favorabilă Iașiului: aglomerație în trafic și multe blocuri cenușii.
Nu am fost impresionată nici măcar când am străbătut Piața Unirii.
Nu mi se păruse ceva care să introducă Iașiul între cele mai frumoase orașe din țară. Așteptam altceva.
La cina din prima seara în orașul de pe cele șapte coline, am văzut însă, de la etajul al 13-lea al hotelului Unirea, o imagine spectaculoasă a Iașiului: mai întâi un apus de soare, apoi plasa cu luminițe din Piata Unirii, Palatul Culturii, scăldat în lumină și el…

Începusem să întrezăresc farmecul orașului ce ne era gazdă timp de trei zile.
Dacă a doua zi am făcut cunoștință cu spiritul civic al ieșenilor și nu numai, seara o prietenă, căreia îi mulțumesc, ne-a făcut un tur al Iașiului cu mașina.
Ne-a arătat parcul Copou, plin de flori, Palatul Culturii, Casa Dosoftei, cea mai veche din Iași, după cum avea să ne spună tot ea, clădirea Universității Alexandru Ioan Cuza, biserici foarte vechi etc.
Astfel am descoperit că Iașiul este un oraș ce știe să-și prețuiască și să-și pună în valoare istoria.
În ultima zi petrecută în Iași, organizatorii Târgului de Inițiative Civice, au planificat un tur ghidat pentru ONG-urile și grupurile civice venite în Iași și astfel am reușit să aflăm mult mai multe despre istoria și valorile culturale ale orașului considerat capitala Moldovei.

Obiective turistice

În Piața Unirii, din Iași, pot fi admirate statuia in bronz a lui Alexandru Ioan Cuza, opera a sculptorului Italian Rafaello Romanelo, dezvelita in anul 1912, Hotelul Traian ce datează din 1882 și este construit de renumitul inginer francez Gustave Eiffel, Hotelul Unirea și Palatul Braunstein.

La doar câteva sute de metri de Piața Unirii se află Piața 14 Decembrie 1989, numită astfel pentru a comemora protestele împotriva regimului comunist de la această dată.

Destul de aproape de acestă piață, se află o zona pietonală pe care se află situate mai multe clădiri impresionante.
Despre Teatrul Național Vasile Alecsandri se zice că este unul dintre cele mai frumoase din România. Arhitecții săi vienezi, Fellner si Helmer, au realizat clădiri similare în Viena, Praga și Salzburg, precum și teatrele naționale din Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara.
Construit în perioada 1894-1896 într-un stil eclectic francez, teatrul dispune de 1.000 de locuri. Scena are o cortină realizată de pictorul austriac Maximilian Lenz, încorporând diferite embleme românești și alte motive simbolice precum și un candelabru vienez. Aceasta a fost prima clădire electrificată din Iași.
Lângă teatru se află sediu Primăriei Iași, fostul Palat Roznovanu.
Clădirea a fost construită în deceniile 7 – 10 ale secolului al XVIII-lea și a fost restaurată între 1830 – 1833 de către cunoscutul arhitect Johan Freywald, cel care a proiectat și Catedrala Metropolitană.
Ghidul turului nostru ne-a spus și o poveste foarte frumoasă despre boierul Roznovanu, despre cum a fost construită această clădire și cum a ajuns să găzduiască Primăria Iași.

Față în față cu Primăria se află Catedrala Mitropolitană construită în perioada 1833-1839 în stil neoclassic, de către arhitecții vienezi Johann și Gustav Freywald.
Este o clădire monumentală, de plan dreptunghiular, marcată la colțuri de patru turle decroșate. Stilul arhitectonic este inspirat din forme târzii ale Renașterii italiene.
Elementele decorative, atât în interior, cât și în exterior, sunt dominate de stilul baroc.
Interiorul este pictat de Gheorghe Tăttărescu.

Ceea ce atrage foarte mulți pelerini aici sunt moaștele Sfintei protectoare a Moldovei, Parascheva, aduse de voievodul Vasile Lupu in anul 1461.
Trebuie să recunosc că aici am facut o pauză din turul nostru ghidat și cu sprijinul unei doamne din Iași, căreia îî sunt recunoscătoare, am poposit câteva secunde la moaștele Cuvioasei Parascheva. A fost un moment foarte emoționant pentru mine!
Noi nu am avut ocazia să vizităm și muzeul Mitropoliei, vă recomand însă să o faceți dacă ajungeți aici!
Pe aceeași stradă pietonală puteți vizita și Catedrala Romano Catolică și Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi, construită între anii 1637 – 1639.

Și bineînțeles că nu aveți cum să ratați Palatul Culturii, o clădire emblematică, construită în perioada 1906 – 1925, pe locul fostului palat domnesc, după planurile arhitectului I.D. Berindey.
Impresionanta clădire este o îmbinare a mai multor stiluri arhitecturale: neogotic, romantic și neobaroc.
Acesta a servit inițial drept Palat Administrativ și de Justiție. În anul 1955, destinația clădirii a fost schimbată într-una culturală, devenind gazda unor instituții culturale din Iași.
Noi am avut ocazia să îl admirăm atât la lumina zilei, cât și seara.
Prima dată când l-am vazut, seara, m-am întrebat cum au reușit oamenii secolului trecut să construiască ceva atât de frumos.
Dacă ajungeți în Iași, nu ratați să vedeți Palatul Culturii scăldat în luminițe! E impresionant!

Foarte aproape de acesta se află și Casa Dosoftei, fostă reședinta a unui invatat de seama al Romaniei din secolul XVII-lea, mitropolitul Dosoftei. Clădirea a găzduit, de asemenea, tipografia sa care a functionat în perioada 1679-1686. În prezent contine o colectie de literature veche moldoveneasca.
Cam atât am reușit să vedem noi din Iași!
Mi-aș fi dorit să pot vedea și Muzeul Unirii și Gradina Botanică.
Din pacate, timpul a trecut mult prea repede!
Cu siguranță, sunt și alte obiective cu care Iașiul își cucerește vizitatorii dar pe care noi nu am reușit să le descoperim!
La final nu pot decât să vă recomand să mergeți să descoperiți capitala Moldovei, Iași! Nu veți regreta!

Recomanadări:
Vatra Dornei, Perla Bucovinei?
Colibița, marea de la munte